TPMS -tips för vinterdäckbyte

Schrader Service Kit BoxDen kalla årstiden har börjat och kunderna frågar regelbundet däckhandlare och garage att montera sina vinterdäck. I detta sammanhang bör tjänsteleverantörerna anser att en fungerande Tire Tryck Monitoring System är obligatoriskt i EU för alla fordon klass M1 tillverkas efter den 1 november 2014. Och detta gäller sommar- och vinterdäck också. Tyvärr, även efter 4 år, misslyckas många återförsäljare och verkstäder med att ta hand om TPMS medan de byter säsongsdäck. Vi vill påminna dig om att även om en kund vars fordon omfattas av obligatorisk TPMS -reglering vill avstå från sensorerna eller utelämna byte, underhåll eller reparation, bör de informeras om lagstiftningen. Det är viktigt för förare att veta att under officiella fordonsinspektioner bedöms ett icke fungerande TPMS som ett fel, dessutom är systemet viktigt för att behålla typgodkännandet.

När du byter säsongsdäck är det några saker du måste tänka på när det TPMS:

• När du installerar en helt ny uppsättning hjul kan du överföra dina befintliga TPMS sensorer till den Ny uppsättningen. För att undvika för tidigt fel på ditt TPMS måste du dock byta ut Service Kit för den befintliga TPMS sensor mot en Ny under varje däckbyte.
  • Enligt Garanti är det obligatoriskt att använda ett Ny Service Kit vid varje däckbyte. Var noga med att använda ett äkta TPMS Service Kit från en OE-tillverkare som Schrader.
  • Kontrollera batteri för dina TPMS -sensorer med ett korrekt diagnostiskt verktyg. Var uppmärksam på eventuella fel och gör en visuell inspektion av sensorerna.
  • När du förvarar däcken för nästa år, se alltid till att rengöra dem. Detta hjälper dig att undvika skadliga miljöeffekter på TPMS -sensorerna. Såsom korrosion, försämring av materialet etc.

Eftersom TPMS Reservdelssatser används oftast i garaget, särskilt under säsongsbyte av däck. Vi har infört en mycket användbar Ny Service Kit box på eftermarknaden (Artikelnummer: 5069-KIT). Den innehåller ett brett utbud av Reservdelssatser och kan därför serva de flesta av Schrader TPMS -sensorerna på marknaden.

Shows and Events Shows and Events

Shows and