Servicebar jämfört med utbytbara TPMS -komponenter

TPMS sensor delar En av de viktigaste sakerna du kan göra för att säkerställa att du servar TPMS på rätt sätt är att till fullo förstå alla olika delar av en TPMS sensor och vilka roller de spelar. Genom att göra det kommer du också att upptäcka varför vissa delar måste servas och varför andra kräver ett komplett byte. Dessa viktiga detaljer visar sig vara mycket användbara för servicepersonal när de förklarar TPMS -servicekrav för kunder.

En TPMS sensor bör ses som att ha två olika delar: sensor och ventil

Sensor är plasten inneslutna föremålet monterad på insidan av däcket som är fäst vid ventil Det kommer antingen att lasersvetsas med ett lock eller så kan det också ha en epoxipottad baksida. Hursomhelst, dessa två typer av sensor kapslingar hysa elektroniska komponenter, inklusive batteri, insidan av sensor för att hålla dem fria från fukt, smuts och skador. På grund av karaktären av dessa kapslingar kan batteri och annan elektronik inte nås och kan därför inte bytas ut. Detta är anledningen till att hela sensor kan behöva bytas ut vid lågt batteri eller tekniskt fel.

ventil är vad som slutligen ansluter sensor till fälgen. Ventil kan levereras i ett gummi- Gummiventil-in eller ett aluminiumklämma - paket. Oavsett, de tjänar samma syfte - att hålla luften i däcket. Inuti ventil kommer en mässing eller aluminium ventil installeras för att styra luftflödet. På Aluminiumventil-i ventil, en gummigenomföring, aluminium mutter och ibland ett säte kommer också att vara närvarande för att på rätt sätt försegla sensor till fälgen.

ventil är mest utsatta för skador, eftersom den lever utanför kanten och kommer i kontakt med alla salt och smuts från vägarna. Det är också utsatt för olika väderförhållanden. En ventil bör ordentligt åtdragna för att förhindra ventil och galvanisk korrosion. Av denna anledning, när du tar bort ett däck från Hjul, bör du byta ut ventilens ”Service Kit”.

"Service Kit" avser alla de komponenter som kan repareras i en TPMS sensor. På de flesta gummi- Gummiventil-in och Aluminiumventil-in ventiler kommer detta också att inkludera ventilstam. Några Aluminiumventil kommer med ett ventil permanent fäst vid sensor; i detta fall, om ventilstam är skadad kommer det att kräva en Ny sensor . Att försumma att byta ut ett Service Kit under TPMS -service kan ofta leda till långsamma luftläckor och i slutändan kostsamma comebacks.

TPMS alltid kontrollampan på instrumentbrädan vid service på TPMS. Om det blinkar innan det förblir fast, signalerar det att något är fel med TPMS -systemet ( sensor ). Antingen behöver en sensor omläras till fordonet, en eller flera sensorer har ett dött batteri, eller så är en felaktig sensor installerad eller felaktigt programmerad till fordonets märke, Modell och år. Om TPMS tänds och förblir fast betyder det helt enkelt att ett eller flera av däcken har låg luft. Detta kan leda till en långsam luftläckage eller helt enkelt innebära att däcket behöver fyllas till fordonets rekommenderade plakat tryck. Att förstå de olika TPMS sensor är viktigt för att diagnostisera och välja rätt servicelösning.

Skrivet av Jacki Lutz för Tire Review Magazine.

Training Education Training Education

Training